actua

turkuaz

Het mediterrane dieet - Eten als de oude Grieken of euh.. de Turken..

maandag 30 januari 2017
Het mediterrane dieet - Eten als de oude Grieken of euh.. de Turken..
Tekst overgenomen van Gezondheidsnet.nl
 
 
Niet alleen olijfolie, maar ook peulvruchten, vis en rode wijn maken het mediterrane dieet zo gezond. Door het volgen van deze voedingsrichtlijnen zou je minder kans hebben op kanker, hart- en vaatziekten en diabetes.
 

Wat is het? 

Het mediterrane dieet is gebaseerd op het voedingspatroon van inwoners rond de Middellandse Zee in het begin van de jaren zestig. Uit verschillende onderzoeken bleek dat deze bevolkingsgroepen toen minder kans hadden op verschillende ziekten. Tegenwoordig eten ze de mediterranen echter niet meer zo gezond. Ook zij eten tegenwoordig te veel fastfood en te weinig vezels en fruit.

Hoe werkt het?

Door je voedingspatroon aan te passen naar dit mediterrane-model krijg je minder verzadigde vetten binnen, meer gezonde vezels, koolhydraten en een overvloed aan antioxidanten.

 

Wat moet je doen?

Om dit dieet te volgen moet je je voeding goed uitbalanceren. Hiervoor bepaal je de glycemische indexwaarde van voedingswaren. Het boek 'Het Mediterrane Dieet' kan je hiermee helpen.

Voor wie?

Het mediterrane dieet is voor iedereen geschikt.

Wat vinden deskundigen? 

Voedingswetenschappers zijn het erover eens dat een mediterraan voedingspatroon inderdaad van positieve invloed kan zijn op de gezondheid.

Voordelen

Het is een volledig voedingspatroon wat je lange tijd vol kunt houden.

Nadelen

Dat de inwoners van het Middellandse Zee-gebied zo gezond waren, heeft waarschijnlijk niet alleen met voeding te maken. Maar ook hun leefstijl speelt waarschijnlijk mee.

Ze zijn meer ontspannen, nemen meer tijd om te eten, kweken hun eigen groente en kruiden en bewegen meer regelmatig. Het kost behoorlijk wat inspanning om te bepalen wat je wel en niet kunt eten.

Meer info

Het boek 'Het Mediterrane Dieet' van de Griekse dokter Fedon A. Lindberg helpt je met het samenstellen van menu's, producten kiezen en zo je gezondheid te verbeteren.

De effectiviteit van een dieet is van veel factoren afhankelijk. Snel veel gewicht verliezen is nooit verstandig, vermijd daarom de zogenaamde crashdiëten. Wie weer vervalt in zijn of haar oude voedingspatroon, krijgt de verloren kilo's er snel weer bij. Mensen met ernstig overgewicht (bmi > 30) kunnen beter een diëtist raadplegen voor een dieet op maat, dan zelfstandig een dieet volgen.